Case: Rational Nederland – maatwerk training klantgedrevenheid

Rational Nederland is leverancier van professionele keukenapparatuur. Met ruim 120 medewerkers in Nederland en België werkt Rational Nederland dagelijks aan het optimaal laten presteren van de professionele keuken. De kwaliteit van hun producten is al sinds de oprichting een belangrijk speerpunt voor het bedrijf. Dat gaat verder dan alleen het leveren van een product. Zo spelen de monteurs van de eigen serviceafdeling een belangrijke rol bij het leveren van continue kwaliteit.

Xl10 heeft bij Rational inmiddels meerdere trainingen mogen verzorgen, zowel Open- als Maatwerk trainingen. Een beurstraining voor het aanscherpen van de beursvaardigheden met het doel meer rendement te halen uit de events. Een andere maatwerk training was een teamtraining voor de monteurs, om ze te ondersteunen in de ontwikkeling van een klantgerichte naar een klantgedreven monteur.

Van klantgericht naar klantgedreven monteurs

Monteurs hebben dagelijks klantcontact. Denk bijvoorbeeld aan overleg met klanten wanneer er dure onderdelen kapot zijn. Voor technische mensen is een commerciële blik niet altijd vanzelfsprekend. Als visitekaartje van de organisatie kan een proactieve houding en een klantgedreven benadering juist wel het verschil maken. Rational wilde daarom de monteurs trainen zodat ze beter in staat zijn om proactief te adviseren en meer aandacht te geven aan de klant.

“De contacten met XL10 zijn al jaren geleden gelegd en het gevoel was van het begin af aan goed. Zo hebben ze al eens een beurstraining voor ons verzorgd en een training voor onze debiteurenafdeling. We hebben XL10 ervaren als een goede club waar je op kunt bouwen. Het was voor ons dan ook een logische keuze dat ze ook onze monteurs gingen trainen.”

John Nijkamp
Operationeel Manager

Zelfverzekerder klanten te woord staan voor de monteur

Op basis van de gesprekken tussen de trainer en Rational hebben we samen een maatwerk training samengesteld voor de monteurs. De focus lag daarbij op de verandering van een klantgerichte houding naar een klantgedreven houding. In deze training leerden ze meer bewust te zijn van hun eigen gedrag en rol bij de klant. Daarna hebben we met de monteurs bepaald wat we dan verstaan onder een optimale klantbeleving om dit vervolgens samen te vertalen naar wat dan de klant van hen hierin mag verwachten. Zo hebben we samen een aantal gouden regels opgesteld. En dit vervolgens praktisch getraind samen.

“We hebben met deze training onze monteurs naar een hoger level getild, hierdoor staan ze nu meer zelfverzekerd de klanten te woord. De opleiding van trainer René werd goed opgepakt door de monteurs. Mede door zijn laagdrempeligheid, af en toe een grapje en grolletje maar altijd doeltreffend. De monteurs waren nadien zeer positief over de training én René uiteraard.”

Evaluatie en borging trainingen

XL10 is net als alle organisaties ook een lerende organisatie. Daarom willen we zo veel mogelijk evalueren met onze klanten. Dit pakken we met contactmomenten tussen de trainingen op en na afloop van een training.

“XL10 is een goede club is waar je van op aan kunt, afspraak is afspraak. Ook altijd prettig dat er zowel vooraf maar ook zeker achteraf geëvalueerd wordt of alles naar tevredenheid gegaan is”.

Advies nodig bij de
keuze voor een training?

Bel vrijblijvend met XL10. Samen met jou bespreken we graag jullie ambities.

ONZE REFERENTIES