Home > Actueel > ACtronics – maatwerk training Professionalisering van de klantenservice
ACtronics – maatwerk training Professionalisering van de klantenservice
Geschreven door: Luc Weghorst
Gepubliceerd op: 04 jun 2020
Leestijd: 2 minuten
ACtronics is gespecialiseerd in de revisie van elektronische componenten van auto’s. In 2004 begonnen vanaf een zolderkamertje en inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met klanten uit heel Europa. Vanuit het hoofdkantoor in Almelo werken ruim 120 techneuten dagelijks aan het testen en reviseren van (elektronische) regelsystemen, instrumentenpanelen en gasklephuizen. Ze streven ernaar dat hun gereviseerde producten een langere levensduur en betere kwaliteit hebben dan het origineel. Die hoge standaard voor kwaliteit willen ze ook uitstralen in het contact met hun klanten.
Het hoofd koel houden, ook als de emoties oplopen
ACtronics krijgt dagelijks honderden telefoontjes van hun klanten. Klanten die zelf vaak ook onder druk staan door de eisen van hun eigen klant en ACtronics zien als laatste mogelijkheid om een onderdeel voor hun auto te kunnen redden…
“Onze klanten staan zelf ook onder druk. Ze zien ons vaak als laatste steun en toeverlaat. De emoties lopen daardoor soms hoog op. Juist dan is het belangrijk dat onze mensen het hoofd koel houden en de klant toch zo goed mogelijk helpen.”
Commercieel Manager ACtronics
Inspelen op veranderende wereld
De wereld om ons heen verandert continu. Dat heeft ook invloed op de communicatie met klanten. Daar is ACtronics zich ook van bewust. Daarom hebben ze veel oog voor de training en scholing van hun eigen mensen. Medewerkers moeten mee met de tijd en inspelen op nieuwe ontwikkelingen die zich aandienen. Mede daarom blijven ze bij ACtronics continue trainen zodat ze scherp blijven en klanten zo goed mogelijk van dienst zijn.
“De doorslag voor XL10 gaf vooral de praktische kant van de training en het feit dat een lokale trainer de sessies verzorgde. Hierdoor kon de trainer zich goed verplaatsen in de situatie en cultuur binnen ons bedrijf met als gevolg dat er tussen trainer en cursist een betere informatieoverdracht plaatsvond.”
Maatwerk training professionaliseringsslag van de klantenservice in hun communicatie met klanten
XL10 stelde op basis van gesprekken met ACtronics een maatwerk training samen. Een training die in detail werd afgestemd op de wensen en specifieke situatie van de serviceafdeling van ACtronics. Deze training had als doel om de servicedeskmedewerkers te laten doorontwikkelen met concrete handvatten en gesprekstechnieken waarmee ze lastige gesprekken professioneel kunnen voeren. Daarbij hebben ze technieken geleerd hoe ze reëel en duidelijk, maar toch servicegericht antwoord kunnen geven.
“XL10 heeft zeker aan onze verwachtingen voldaan. Ze waren snel, efficiënt en klantvriendelijk zonder het te overdrijven. Dat zien we graag.”
Advies nodig bij de
keuze voor een training?
Bel vrijblijvend met XL10. Samen met jou bespreken we graag jullie ambities.
ONZE REFERENTIES
"XL10 heeft ons o.a. geholpen met een leiderschapsprogramma en ontwikkeltraject. Onze medewerkers hebben handvatten gekregen waarmee ze hun rol beter vervullen en zaken bespreekbaar maken. Ze kunnen nu op een verbindende wijze coachen, met nadruk op verantwoordelijkheid, eigenaarschap en samenwerking."
"Onze vraag was een op maat gemaakte klantgerichtheidstraining voor onze medewerkers. XL10 luisterde aandachtig naar onze behoeften en kwam met een maatwerk programma dat perfect aansloot bij onze organisatie.
De training was een succes en we horen positieve geluiden. Onze medewerkers hebben geleerd effectief te communiceren en om te gaan met het geven en ontvangen van feedback."
"Ons team is nu sterker, met een nieuwe teamleider die de trainingen volledig omarmd heeft. We zijn hechter en opener geworden, met duidelijkere communicatie en een beter inzicht in onze verantwoordelijkheden."
"Onze vraag aan XL10 ging over een telefonie- en kwaliteitstraining en het bieden van service met een glimlach. We zochten hiervoor een maatwerk training met specifieke klantoplossingen voor ons bedrijf. Het resultaat is een betere klantenbinding , waardoor klanten ambassadeur zijn geworden."
“In de gesprekken met XL10 voelden Richard en Bjørna snel aan wat er speelde. In een gesprek van slechts een uur werden al veel pijnpunten blootgelegd. Er was direct vertrouwen vanuit ons naar XL10. Ze wilden echt met ons samenwerken en mede daarom hebben we XL10 gevraagd om een meerjarenplan op te stellen.”
“We hebben bewust gekozen voor XL10 omdat ze behalve standaard trainingen ook maatwerk bieden. Daarmee bieden ze ons voldoende flexibiliteit om onze collega’s verschillende trainingen aan te bieden. XL10 heeft met deze eerste training voor Pure Energie gezorgd voor een degelijke basis binnen onze commerciële teams. Het is nu aan ons de taak om dit verder intern op te pakken.”
>> lees meer over deze referentie
" De duidelijke communicatie vanuit XL10 gaf voor ons de doorslag. Het was helder en duidelijk. We wisten precies wanneer ze kwamen en wat ze gingen trainen. De training had een zeer goede afwisseling tussen theorie en praktijk. Daardoor konden onze mensen de aandacht er goed bijhouden.”
“We vinden het belangrijk om met een gerenommeerde partij te werken en kwaliteit staat bij ons altijd bovenaan. We wilden een training op maat gemaakt. Zeker niet onbelangrijk daarbij was dat wij als organisatie een klik met de trainer moeten hebben, en die was er in de persoon van René Velthuis!”
“We hebben met deze training onze monteurs naar een hoger level getild, hierdoor staan ze nu meer zelfverzekerd de klanten te woord. De opleiding van trainer René werd goed opgepakt door de monteurs. Mede door zijn laagdrempeligheid, af en toe een grapje en grolletje maar altijd doeltreffend. De monteurs waren nadien zeer positief over de training én René uiteraard.”
>> lees meer over deze referentie
“De doorslag voor XL10 gaf vooral de praktische kant van de training en het feit dat een lokale trainer de sessie verzorgde. Hierdoor kon de trainer zich goed verplaatsen in de situatie en cultuur binnen ons bedrijf met als gevolg dat er tussen trainer en cursist een betere informatieoverdracht plaatsvond.
Commercieel Manager ACtronics
>> lees meer over deze maatwerk training
“Als je wilt veranderen is het zeer belangrijk dat je een goede match hebt tussen je medewerkers en de trainer. Is deze klik er niet, dan gaan ze elkaar ergens onderweg verliezen. Bij XL10 heeft de klik met de trainer juist de doorslag gegeven om uiteindelijk voor hen te kiezen.”
>> lees meer over deze referentie
“XL10 heeft voor ons een maatwerk teamtraining georganiseerd met als doel om verschillende teams optimaler te laten samenwerken. We kunnen maar één ding concluderen: mission accomplished! In 6 maanden tijd zijn alle teamleden gecoacht en staat er nu een veel sterker team dan voorheen. Men wil groeien en andere collega’s helpen. Daarmee heeft XL10 onze verwachtingen overtroffen.”
>> lees meer over deze referentie
"De Persoonlijke Profiel Analyse heeft me de handvatten gegeven hoe ik verder kan met mezelf. Ik was blij verrast met de nieuwe inzichten die ik dankzij de persoonlijke coaching heb gekregen."