Richtlijnen voor een heldere communicatie

Er zijn een aantal taboes in de communicatie die je in je achterhoofd moet houden wanneer je communiceert.

Om het resultaat van je gesprekken te verbeteren, is een positieve en geloofwaardige opbouw van jouw verhaal noodzakelijk. Vermijd daarom de onder­staande veel gemaakte fouten

Het ik-verhaal

Spreek niet voortdurend over jezelf, je diensten of je bedrijf. Richt je op jouw klant of gesprekspartner en sluit aan op zijn verhaal.

Gebruik geen ‘onzekere’ woorden

Je moet vol overtuiging praten over je bedrijf of diensten. Jij bent de expert en de klant verwacht van jou een goed advies. Breek jouw eigen verhaal niet af door het gebruik van ‘onzekere’ woorden.

  • Misschien
  • Eventueel
  • Lijkt de beste oplossing
  • Schijnt een goede kwaliteit te zijn
  • Zouden/wouden
  • Eh… (aarzeling)

Woorden met een negatieve associatie

Negatieve woorden beïnvloeden de indruk die de klant heeft van jouw bedrijf of diensten negatief, ook al gebruik je ze om het tegendeel aan te tonen.

  • Dat is geen probleem
  • Deze klacht heb ik nog nooit gehoord

Verkoop geen ‘nee’

Als iets niet kan, zeg dan waarom dat niet kan en bied direct een alternatief aan. Anders vergroot je de negatieve stemming van de klant door hem teleur te stellen. Je krijgt dan snel het imago, dat er bij jou niets kan.

‘Moeten’ klinkt negatief

Wanneer jouw kant bepaalde informatie wil hebben, moet u misschien eerst uw stukken raadplegen of moet u een collega om gegevens vragen. En dat klinkt nu net niet zo positief …beter is: ‘Dat moet ik eerst opzoeken!’

Vermijd negatieve formuleringen

Jouw klant verwacht advies, medewer­king en begrip! Spreek daarom altijd positief en klantgericht.


Meer leren over de effectief communiceren? Bekijk ons actuele aanbod communicatietrainingen

Advies nodig bij de
keuze voor een training?

Bel vrijblijvend met XL10. Samen met jou bespreken we graag jullie ambities.

Alco CTA

ONZE REFERENTIES