Er zijn een aantal taboes in de communicatie die je in je achterhoofd moet houden wanneer je communiceert.
Om het resultaat van je gesprekken te verbeteren, is een positieve en geloofwaardige opbouw van jouw verhaal noodzakelijk. Vermijd daarom de onderstaande veel gemaakte fouten
Het ik-verhaal
Spreek niet voortdurend over jezelf, je diensten of je bedrijf. Richt je op jouw klant of gesprekspartner en sluit aan op zijn verhaal.
Gebruik geen ‘onzekere’ woorden
Je moet vol overtuiging praten over je bedrijf of diensten. Jij bent de expert en de klant verwacht van jou een goed advies. Breek jouw eigen verhaal niet af door het gebruik van ‘onzekere’ woorden.
- Misschien
- Eventueel
- Lijkt de beste oplossing
- Schijnt een goede kwaliteit te zijn
- Zouden/wouden
- Eh… (aarzeling)
Woorden met een negatieve associatie
Negatieve woorden beïnvloeden de indruk die de klant heeft van jouw bedrijf of diensten negatief, ook al gebruik je ze om het tegendeel aan te tonen.
- Dat is geen probleem
- Deze klacht heb ik nog nooit gehoord
Verkoop geen ‘nee’
Als iets niet kan, zeg dan waarom dat niet kan en bied direct een alternatief aan. Anders vergroot je de negatieve stemming van de klant door hem teleur te stellen. Je krijgt dan snel het imago, dat er bij jou niets kan.
‘Moeten’ klinkt negatief
Wanneer jouw kant bepaalde informatie wil hebben, moet u misschien eerst uw stukken raadplegen of moet u een collega om gegevens vragen. En dat klinkt nu net niet zo positief …beter is: ‘Dat moet ik eerst opzoeken!’
Vermijd negatieve formuleringen
Jouw klant verwacht advies, medewerking en begrip! Spreek daarom altijd positief en klantgericht.
Meer leren over de effectief communiceren? Bekijk ons actuele aanbod communicatietrainingen