Tijdens de training effectief communiceren komen ook de verschillende fasen van effectieve communicatie aan bod. Als je jouw communicatie wilt verbeteren is het namelijk van belang dat je de verschillende fasen kent.
Effectieve communicatie vindt fasegewijs plaats. Om effectiever te kunnen communiceren is het belangrijk dat je deze fasen leert kennen en herkennen. Communicatie is een proces van actie en reactie, als het gaat over uitingen van mensen.
Fase 1: De Aanleiding
Stel, je zit in de trein, naast iemand met wie je een gesprek wilt gaan voeren. De drang die je hebt om die persoon iets te vertellen, is de aanleiding. Jij bent de ‘zender’.
Fase 2: Beeldvorming
Je probeert je voor te stellen wat je allemaal zou kunnen zeggen om een gesprek te beginnen. Je probeert je een aantal openingen voor de geest te halen.
Fase 3: Keuze
Je begrijpt dat je niet zomaar alle voorzetten in één keer kunt spuien. Je kiest de opening, waarvan je denkt dat die het beste op de persoon zal overkomen. Je zendt in feite een gecodeerde boodschap uit. We gebruiken het woord ‘gecodeerd’, want jouw beeldvorming hoeft niet parallel te lopen met de beeldvorming van de geadresseerde.
Fase 4: Ontvangst
Je bent in beeld bij de persoon aan wie je de boodschap richt. We noemen hem “ontvanger“.
Fase 5: Decodering
De ontvanger hoeft de boodschap niet te interpreteren zoals jij die in gedachten had.
Fase 6: Interpretatie
De ontvanger gaat na of hij zin heeft om met jou verder te praten.
Fase 7: Aanleiding
De ontvanger voelt ook de behoefte om een gesprek te voeren.
Fase 8: Beeldvorming
Ook de ontvanger heeft een aantal zinnen in zijn hoofd, die als antwoord of als aanvulling kunnen dienen.
Fase 9: Keuze
Deze ontvanger zal, om zijn bijdrage te leveren aan het gesprek, het antwoord moeten kiezen dat aanleiding geeft om je te laten nadenken.
Wil je meer weten over de verschillende fases van effectieve communicatie en wil je leren hoe je per fase jouw invloed vergroot? Bekijk dan eens ons aanbod communicatietrainingen.