10 basisregels voor effectieve communicatie

Communicatie is voor de meeste mensen vanzelfsprekend. Maar jouw communicatie is niet vanzelfsprekend effectief. Tijdens onze communicatietrainingen komt dit vaak aan bod. Wil je echt succescol zijn in jouw communicatie met anderen? Hou je dan aan deze 10 basisregels voor effectieve communicatie.

1. Spreek de taal van jouw gesprekspartner

Als je de ander wilt bereiken moet je rekening houden met zijn vakkennis en zijn situatie. Vakjargon kan gemakkelijk verkeerd begrepen worden. Zorg daarom dat je spreekt in de taal van jouw gesprekspartner.

2. Let op de gevoalswaarde van woorden

Wat voor jou veel is kan voor de ander weinig zijn. Hou daar rekening mee.

3. Vraag regelmatig om feedback

Controleer regelmatig of jouw klant of collega begrijpt wat je bedoelt. Dit kun je doen door het stellen van controlevragen zoals “Ben ik tot zover duidelijk geweest?”, “Heb ik jouw vraag zo goed beantwoord?” of “Kun je met deze oplossing uit de voeten?”

4. Stel goede vragen

Het stellen van de juiste vraag op het juiste moment en op de juiste toon is erg belangrijk. Tijdens onze training effectief communiceren komt het stellen van goede vragen uitgebreid aan de orde.

5. Motiveer de ander tot luisteren

Luisteren kost moeite. De meeste mensen zijn daarom pas bereid om echt te luisteren als ze daar direct of indirect voordeel van verwachten.

6. Luister actief naar de ander

Goed luisteren klinkt als een open deur voor effectieve communicatie. Toch is het iets dat veel van de deelnemers aan onze communicatietrainingen als lastig ervaren. Luistern is namelijk iets anders dan toehoren. Actief luisteren is het loslaten van jouw eigen gedachten en meningen en je verplaatsen in de gedachten van de ander.

7. Wees beknopt

Draai er niet om heen in een gesprek met jouw klant of collega. Teveel informatie werkt vaak tegengesteld en verwarrend.

8. Geen monoloog maar een dialoog

Geef de ander waarmee je in gesprek bent voldoende ruimte voor het verwerken van informatie, het bepalen van een standpunt. Geef bovendien de ruimte voor het stellen van vragen. Goede communicatie is geen monoloog maar een dialoog.

9. Streef naar overeenstemming

Dit geeft een prettig klimaat en tevens worden kleine verschillen van mening sneller opgelost.

10. Gebruik beeldrijke taal

Veel van de zakelijke communicatie gaat via de telefoon. Door de telefoon kun je de ander echter niets laten zien. Juist daarom is het belangrijk dat je zoveel mogelijk herkenbare omschrijvingen gebruikt. Wees beeldend in je communicatie. Tijdens onze training klantgericht telefoneren komt beeldrijke communicatie uitgebreid aan de orde.

Wil je meer weten over deze 10 basisregels voor effectieve communicatie? Of ben je benieuwd hoe jij meer bereikt in je zakelijke communicatie? Bekijk ons actuele aanbod communicatietrainingen.

Advies nodig bij de
keuze voor een training?

Bel vrijblijvend met XL10. Samen met jou bespreken we graag jullie ambities.

Alco CTA

ONZE REFERENTIES