Klantgerichtheid
Met visie de crisis aanpakken

Ten tijde van crisis kun je twee dingen doen. Je kan afwachten, inkrimpen, en hopen dat de economie weer aantrekt. Je kan het tij ook aanpakken, een gok wagen om zo sterker uit de crisis te komen. Dat tweede deed Koskamp, als groothandel in automaterialen werkzaam in een branche dat de laatste jaren flinke verschuivingen heeft moeten doorstaan.

De markt verandert met nieuwe technieken als elektrisch rijden en de vele communicatiemiddelen in een wagen. Daarnaast gaan auto’s langer mee en wordt onderhoud belangrijker. Koskamp bedacht dat het zich als groothandel daarom meer moesten richten op het opleiden en trainen van de afnemer, om zo zelf tot een beter resultaat te komen. Maar om zo’n opleiding aan te kunnen bieden heb je kennis nodig en daar kwam XL10 in beeld.

Waar het om draait is dat je als groothandel afhankelijk bent van het succes van jouw afnemer. Om dit succes te verhogen biedt Koskamp nu de opleiding aan bij zijn afnemers. Het programma wordt ingevuld door een samenwerking tussen Koskamp als aanbieder, Autoniveau voor de technische kennis en XL10 die traint op communicatie en bedrijfsvoering. Waar wij vooral naar kijken is hoe je als garage of dealer meer uit je klant kan halen, met als insteek dat een goed klantcontact bepalend is voor de business. Daarnaast zetten we in op samenwerking tussen de verschillende bedrijven. De meeste bedrijven zoeken elkaar nu niet op maar wat ons betreft maakt samenwerking alleen maar sterker.

De meeste garagehouders en dealers vinden auto’s geweldig en weten hier alles over. Maar als het gaat om ondernemen en managen zijn er nog stappen te maken. Naast de liefde voor het vak is ook de organisatie van groot belang om zo het resultaat te verhogen. Koskamp zag deze kans. Het bedrijf begreep het probleem en pakte het bij de kern aan. Als grossier heb je dan lef om te investeren in je klant met als doel daar zelf de vruchten van te plukken. Dat noemen we nog is een visie hebben.

Stappen naar een optimaal maatwerktraject

  • 1. Kennismaking

    De eerste stap naar een succesvol resultaat is de kennismaking. Ons doel is u te inspireren en te laten ervaren wat onze trainers en coaches u kunnen bieden in het behalen van uw ontwikkeldoelen.

  • 2. Analyse

    De tweede stap is het analyseren van de ontwikkelvraagstukken in uw organisatie. Dit vertalen wij naar trainingsprogramma’s die optimaal aansluiten bij uw praktijksituatie.

  • 3. Voorstel

    Op basis van de analyse maken wij voor u een maatwerk voorstel. Wij geven u hierin een overzicht van ons aanbod en de tarieven voor uw maatwerkoplossing.

  • 4. Uitoering

    Wanneer we het eens zijn over het voorstel gaan wij de trainingen en/of coaching plannen en uitvoeren. Wij zorgen voor deskundige en inspirerende trainers.

  • 5. Evaluatie

    Na afloop van het ontwikkeltraject in uw organisatie vindt er een evaluatie plaats. In een persoonlijk gesprek bespreken wij met u hoe het traject is verlopen en of het resultaat is behaald.