Persoonlijke aandacht
Gedreven professionals
Betrokken partner
Krachtige en praktische oplossingen
074 245 2645
Innodeen

Door de training werd het onderlinge begrip groter en de samenwerkingen fijner

Robert Jan van Diest. Operationeel directeur bij Innodeen vertelt over de samenwerking met xl10

Lees hieronder het hele verhaal.

1 of N

Innodeen is een innovator in circulaire producten in de kunststof en dan met name voor de bouwsector.
We zijn ooit begonnen als timmerfabriek, totdat er vanuit de Nederlandse wetgeving verplicht werd dat dorpels in huizen lager moesten zijn.
Die wetgeving is het startschot geweest voor de ontwikkeling waar Innodeen vandaag de dag voor staat.
Er werd andersom gedacht. Want een verlaagde kwalitatieve dorpel kon niet met hout, maar wel met kunststof. Wij gebruiken al meer dan 25 jaar gerecycled kunststof. En nu gebruiken we alleen nog maar secundaire grondstoffen.  
Voor de keramische en voedselindustrie ontwikkelen we voornamelijk technische innovatieve producten. Maar alles wat we ontwikkelen, is gemaakt van kunststof.

We willen altijd innovatief leveren. Onze buitendienst is eigenlijk de oren en ogen in de markt. Voor de uitdagingen die zij mee terug nemen naar Innodeen, proberen we met elkaar de oplossing te vinden. Eerst kijken we dan samen met R&D of het haalbaar is, daarna gaan we met elkaar om de tekentafel om te kijken of wij het ook daadwerkelijk kunnen produceren. Als we overal groen licht op hebben, gaan we het in eigen beheer produceren.
Onze onderlinge communicatie hierbij is van groot belang.

Wij zijn de afgelopen vier jaar in ons personeelsbestand gegroeid van 15 naar 50 medewerkers. Ook zit hierbij een bedrijfsovername die natuurlijk voor extra personeel heeft gezorgd. De uitdaging met een bedrijfsovername is dat je twee bedrijfsculturen samenvoegt. De een is niet beter of slechter, maar wel anders, en dat zorgt voor uitdagingen.
Door de groei die wij de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, is de communicatie onderling, maar ook tussen afdelingen veranderd en dat brengt ook uitdagingen met zich mee. Daarom hebben wij vorig jaar besloten om op zoek te gaan naar een partner in trainingen.

Via Google zijn we bij XL10 terecht gekomen

Voor ons was het vooral belangrijk dat we een partner hadden in de regio. We zochten om een training waar cultuur en verbetering in samenwerking aangepakt moesten worden. Het is dan heel belangrijk dat de partner onze cultuur ook begrijpt. En daarom is het handig om het regionaal te zoeken.

Als snel kwamen wij in gesprek met de adviseur Luc Weghorst. Hij kwam persoonlijk bij ons op bezoek voor een afspraak. We hebben in een open en transparant gesprek heel laagdrempelig de uitdagingen met elkaar besproken.
Luc heeft zijn huiswerk goed gedaan. Want aan de hand van ons gesprek kwam hij met een voorstel dat precies aansloot bij hetgeen wat wij zochten en nodig hadden.
De initiële vraag was: hoe kunnen wij nog mooier met elkaar communiceren, zodat we ook meer met elkaar kunnen bereiken?

Het voorstel was een helder uiteengezet stappenplan op maat gemaakt voor onze uitdaging. Het is geen ‘folder training’. Natuurlijk zijn er standaard onderdelen die gebruikt worden voor de opbouw van een training. Maar de opbouw van de training was echt perfect afgestemd op de groep waardoor het een dynamische training werd.

De training werd afgetrapt met het invullen van Persoonlijke Profiel Analyses (PPA). Vanuit de PPA profielen werd gekeken hoe je elkaar beter kunt begrijpen. Dit heeft de deelnemers echt dichter bij elkaar gebracht, terwijl ze dat zelf eerder nooit zo hadden ervaren. Door te zien welk profiel een ander had, konden ze elkaar beter begrijpen.

Het doorvragen, het begrip krijgen voor elkaar en het voorkomen van aannames heeft echt gezorgd voor betere samenwerking onderling en tussen teams.
Men gaat nu veel meer op zoek naar hetgeen wat de ander nu echt bedoelt. En dat gebeurt niet alleen intern, maar ook richting de klanten. Echt mooi om te zien hoe de training daaraan heeft bijgedragen.

Het mooiste resultaat

Het mooiste resultaat wat dat heeft opgeleverd, is dat twee van onze verkopers, die normaliter echt niet met elkaar op pad zouden gaan, de ‘stoute’ schoenen hebben aangetrokken en samen op pad gingen. Ze hebben echt gebruik gemaakt van elkaars sterktes. Het resultaat mocht er zijn: ze hebben één van de grootste klanten ooit samen binnen gehaald.

Als ik terugkijk op het hele proces, dan heeft XL10 gedaan wat ze gezegd hebben. Ze hebben zich goed aangepast aan de groep waardoor het een dynamische training werd. Door de voorbereidingen en het invullen van de PPA profielen werd de training eigenlijk niet meer gezien als verplichte training, maar werd het echt welkom geheten: ‘Mijn werk kan hier nog leuker door worden’.

“De komende jaren blijven met XL10 samenwerken om onze medewerkers en organisatie te blijven ontwikkelen”

Advies nodig bij een keuze voor een training

Een training die écht bij jullie past, dat maakt het verschil. Laten we in een vrijblijvend gesprek samen ontdekken welke dat is.