Wat is communicatie?
We krijgen deze vraag vaak tijdens onze communicatietrainingen. Immers, als jij je communicatie wilt verbeteren is het handig dat je de basisprincipes van communicatie kent.
We krijgen deze vraag vaak tijdens onze communicatietrainingen. Immers, als jij je communicatie wilt verbeteren is het handig dat je de basisprincipes van communicatie kent.
Als het gaat om telefonische communicatie is er nog steeds sprake van een boodschap, een zender en een ontvanger. Echter wanneer je in de onderstaande figuur kijkt, zie je dat er alleen sprake is van het kanaal horen en dat de andere kanalen niet meer van toepassing zijn. Ook non-verbale communicatie speelt bij telefonische communicatie geen rol meer.
Dit vergt dus een aantal aanpassingen in de communicatie.
In een gesprek worden niet alleen mededelingen gedaan. Vaak is het slimmer om met de juiste vragen te sturen naar jouw doel. Het kan voorkomen dat de boodschap niet duidelijk genoeg is.
Alle vragen kunnen worden gebruikt voor het realiseren van jouw doel. Wil je kans verhogend communiceren richting jouw doel? Daar hoort het stellen van slimme vragen absoluut bij.
Vragen kunnen worden onderverdeeld in 5 verschillende groepen.
Veranderingen binnen een organisatie gaan vaak hand in hand met een cultuurverandering. Volgens Michael Watkins, hoogleraar leiderschap en organisatieverandering aan de IMD Business School, is dat zelfs onmisbaar en noodzakelijk. Wie veranderingen wil doorvoeren zonder aandacht te besteden aan de bedrijfscultuur, loopt grote kans dat het mislukt.
Maar hoe verander je zo’n cultuur? En wat vraagt dat van jou als organisatie?
Een goed functionerend team ontstaat niet vanzelf. Teams doorlopen verschillende fases voordat ze écht effectief samenwerken. De Amerikaanse psycholoog Bruce Tuckman beschreef dit proces in zijn bekende model van teamontwikkeling: Forming, Storming, Norming en Performing.
Vier tips om communicatieproblemen in je te team te doorbreken.
In veel MKB-bedrijven loopt de interne communicatie niet altijd even soepel. Medewerkers werken op hun eigen eiland, belangrijke informatie blijft hangen en er wordt vaker óver elkaar gesproken dan mét elkaar. Dit leidt tot misverstanden, vertragingen en frustraties en uiteindelijk tot verlies van productiviteit en klanttevredenheid.
Goed luisteren is een essentieel onderdeel in de communicatie tussen personen. Niet voor niets dat we daar in onze communicatietrainingen ook aandacht aan besteden. Maar wanneer luister je nu echt goed? En is dat iets dat je kunt leren? Wij helpen je vast op weg met 8 tips voor goed luisteren.
Een klacht? Geen probleem! Een goede klachtenafhandeling is namelijk méér dan netjes reageren. Het is een moment om te laten zien waar je als organisatie voor staat: klantgericht, oplossingsgericht en professioneel. En het mooiste? Klanten die goed geholpen zijn, blijven vaak trouw en vertellen hun positieve ervaring graag verder.
In een gesprek gaat de aandacht meestal uit naar het verbale gedeelte: dat wat iemand zegt. We besteden doorgaans veel minder aandacht aan de non-verbale communicatie en de betekenis daarvan.
Met meerdere vestigingen verspreid door het land en een organisatie in beweging, ontstond de behoefte aan meer verbinding, duidelijk leiderschap en een gedeelde cultuur.